Arvonlisäveropalvelut

Arvonlisäveropalveluillamme voimme avustaa asiakkaitamme toimimaan arvonlisäverotehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti veroriskit torjuen ja liiketoiminnan kassavirrat optioiden. Toimintatavassamme on keskeistä tunnistaa oikeat ja tarkoituksenmukaiset menettelytavat siten, että asiakas voi ilman yöunien menettämisen riskiä keskittyä olennaiseen – eli varsinaisen toimintansa harjoittamiseen.

Avustamme asiakkaitamme monipuolisesti kaikenlaisissa arvonlisäverotukseen liittyvissä tilanteissa riippumatta asiakkaan toimialasta tai oikeudellisesta muodosta. Palveluitamme on käytetty esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

– ALV-tarkastuksen toteuttaminen eli arvonlisäverotusta koskevien menettelyjen oikeellisuuden tarkistus, jotta alv tulee maksetuksi oikean suuruisena ja ettei sitä ole maksettu turhaan.

– Verohallinnon prosesseissa avustaminen:

    • arvonlisäverotusta koskevaan selvityspyyntökirjeeseen vastaaminen
    • arvonlisäverovelvolliseksi rekisteröitymisprosessin hoitaminen
    • arvonlisäverotusta koskevassa ilmoittamisvelvollisuudessa avustaminen (alv-ilmoitus, yhteenvetoilmoitus ja rakentamisilmoitukset)
    • verotarkastuksessa avustaminen
    • valitusasiassa avustaminen
    • arvonlisäverotuksen kirjallisen ohjauksen hakeminen
    • ennakkoratkaisuhakemuksen laatiminen

– Selvitys harjoitetun toiminnan arvonlisäverollisuutta ja vähennysoikeutta koskien

    • mitkä toiminnot ovat arvonlisäverollisia
    • miltä osin on olemassa vähennysoikeus (myös ns. yleiskulujen vähentämiseen liittyvät vertailulaskelmat)
    • yhdistysten ja säätiöiden sekä yleishyödyllisten yhteisöjen toiminnan arvonlisäverollisuus
    • julkisyhteisöjen arvonlisäverotukseen liittyvät kysymykset

– Ohjeistusten laadinta erilaisiin toimialan tyyppitilanteisiin liittyen esim. alv-ilmoituksen laatijan tai yrityksen myyntihenkilöstön tueksi
– Koulutusten järjestäminen (etä, live tai hybridi) ja räätälöinti tarpeitanne varten
– Yritysjärjestelyihin ja muutostilanteisiin liittyvät alv-arvioinnit
– Arvonlisäverotuksessa tarvittavien dokumenttien laadinta (esim. kiinteistön kauppaan liittyvä selvitys kiinteistöinvestoinneista)

Ota yhteyttä!

 

Petteri Tiainen

Petteri Tiainen
Tax Manager
040 510 9862
petteri.tiainen@talvea.fi

 

Petteri vastaa TALVEAn arvonlisäveropalveluista. Hänellä on yli 15 vuoden monipuolinen kokemus erilaisista verotustehtävistä, painottuen erityisesti arvonlisäverotukseen. Petteri on työskennellyt aiemmin urallaan Verohallinnossa veroasiantuntijana, toimistopäällikkönä ja valtakunnallisissa arvonlisäverovalvonnan ohjaus- ja kehittämistehtävissä sekä suuren tilintarkastusyhteisön omistajayrittäjävetoisten yritysten arvonlisäverotuksen ja muun välillisen verotuksen asiantuntijana. Asiakkaina on ollut sekä pienempiä alueellisesti toimivia yhteisöjä että suuria kansainvälisillä markkinoilla operoivia konserniyhtiöitä.

Askarruttaako jokin?

Kiinnostuitko TALVEAn palveluista tai etkö ole varma, millaista apua tarvitset?
Laita meille viestiä, niin mietitään yhdessä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Tutustu TALVEAn tietosuojaselosteeseen. Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

Palvelut

Haluatko lisätietoja palveluistamme?

Jätä yhteydenottopyyntö, varaa etätapaaminen tai soita osaavaan myyntiimme 040 191 1545. Räätälöidään sinulle sopiva palvelukokonaisuus.