Asiantuntija kannattaa ottaa avuksi verotuksen muutoksenhakuun jo varhaisessa vaiheessa. Avustamme asiakkaitamme verotuksen muutoksenhaussa kaikissa vaiheissa ja toimimme asiantuntija-apuna läpi koko prosessin tarvittaessa aina korkeimpaan hallinto-oikeuteen saakka. Toimimme yhteyshenkilönä viranomaisen suuntaan ja avustamme laatimaan muun muassa tarvittavat lisäselvityspyynnöt ja vastineet. Oikeudenkäynnin sääntöjen hallitseminen on yksi tärkeä edellytys menestymiselle veroriidassa. Säännöt on tehty noudattamista varten ja TALVEA valvoo tarkasti asiakkaidensa etua tässä kysymyksessä.
Miksi kannattaa kääntyä asiantuntijan puoleen verotuksen muutoksenhaussa?
Verotuksen muutoksenhaku voi olla raskas ja pitkä prosessi, jossa asiantuntijan apu on usein ensiarvoisen tärkeää. Muutoksenhakua sääntelevät prosessinormit ja tosiseikaston esittäminen verovelvollisen edun mukaisesti vaativat vahvaa ammattiosaamista. Olemme avustaneet asiakkaitamme menestyksekkäästi ja laaja-alaisesti verotuksen muutoksenhaussa eri toimialan toimijoita edustaen. Meillä on vahva osaaminen niin oikaisuvaatimusmenettelystä kuin muutoksenhausta hallinto-oikeusasteissa. Resurssien ja kustannusten kannalta tehokkainta on, että prosessiin lähdetään yhdessä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mutta avustamme asiakkaitamme myös jo alkaneissa prosesseissa. Meidän puoleemme voi kääntyä myös pienemmissä yksittäisissä asioissa kuten vastineiden laadinnassa. Erilaisten vastineiden laadinta on usein yritykselle itselleen raskas prosessi ja vie resursseja varsinaisesta liiketoiminnan harjoittamisesta. Meillä on monipuolisesti kokemusta erilaisten vastineiden laadinnasta eri verolajeissa.
Myös verokarhulle sattuu virheitä
Säännöt on tehty myös veronsaajan noudatettavaksi, ja virheitä tapahtuu luonnollisesti myös sillä puolella. Usea voitettu tapaus voitetaan verovelvollisen hyväksi sillä, että veronsaajalla ei ole prosessisääntöjen puitteissa ollut oikeus vaatia sitä mitä vaatii, vaatimus on esitetty virheellisesti, perustelut ovat puutteelliset tai virheelliset taikka sovellettu säännös ei sovellu tapaukseen. Jälkiverotuksen edellytyksiä ei ole aina tunnettu tai veronkorotuksen määräämisen perusteiden on ajateltu olevan samat kuin jälkiverotuksen, todistustaakka ja selvittämisvelvollisuus on sekoitettu, näyttökysymys on arvoitu väärin tai tosiseikastosta on tehty virheellinen johtopäätös. Myös oikeuskäytännön tuntemattomuutta ja normien virheellistä tulkintaa esiintyy. Hyvin usein lopullinen verotus voi asiantuntevan vastineen seurauksena olla jotain muuta kuin mitä veronsaaja on ensivaiheessa esittänyt.
Verotuksen muutoksenhaku on tyytymättömyyden ilmaisua ja reagointia tehtyyn päätökseen
Verotuksen muutoksenhaku on jälkikäteistä reagointia jo tehtyyn verohallinnon päätökseen. Verovelvollisen vastapuolena hallinto-oikeusprosessissa on veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö, ja asetelma poikkeaa tavanomaisesta hallinto-oikeudellisesta asetelmasta juuri vahvan kaksiasianosaissuhteen vuoksi. Oikeudenvalvontayksiköllä on oikeus hakea muutosta verohallinnon, verotuksen oikaisulautakunnan, keskusverolautakunnan tai hallinto-oikeuden päätöksiin. Verohallinnon kanta esimerkiksi tehtävään järjestelyyn voidaan kuitenkin varmistaa ennakolta ennakkoratkaisuhakemuksella. Monissa tilanteissa olisikin suotavaa hakea ennakkoratkaisua tehtävän järjestelyn tueksi. Ennakoiminen on usein kokonaiskustannuksia ajatellen suotavaa ja resurssien säästämisen kannalta erittäin järkevää. Avustamme asiakkaitamme myös ennakkoratkaisujen hakemisessa. Yritysjärjestely– ja verokartoitusten laadinnan yhteydessä käymme läpi aina mahdollisen ennakkoratkaisuhakemuksen tarpeellisuuden.