Suunnittelu ja yhteydenpito sujuvan yhteistyön pohjana
Kaikki lähtee liikkeelle tilintarkastuksen suunnittelusta ja yhteydenpidosta asiakkaan kanssa. Sovitaan tarkastuksen aikataulusta sekä tarkastettavan tilinpäätösaineiston toimittamisesta. Sitä ennen yrityksen on kuitenkin tullut päättää tilintarkastajan valinnasta yhtiökokouksessaan.
Aloituskeskustelu ja tilinpäätösluonnos käynnistää tilintarkastusprosessin
Asiakkaan kanssa käytävä aloituskeskustelu on tärkeä askel etätilintarkastuksissa. Mitä avoimemmin keskustelu voidaan käydä tilikauden aikaisista olennaisista tapahtumista, tulevaisuuden näkymistä sekä mahdollisesti tilinpäätöksen ongelmakohdista, on tilintarkastuksen suorittaminen nopeampaa. Osa tilintarkastusasiakkaista toimittaa tarkastettavaksi tilinpäätösluonnoksen, jota voidaan vielä helposti korjata, jos korjauksen tarvetta ilmenee.
Tilintarkastajalle lukuoikeudet sähköiseen järjestelmään
Tilintarkastajalle pyydetään lukuoikeudet asiakkaan taloushallinto-ohjelmaan, josta kirjanpidon aineisto on haettavissa ja tarkastettavissa ajasta ja paikasta riippumatta. Hyvä tilintarkastaja on oppimis- ja mukautumiskykyinen, jotta hän pystyy operoimaan asiakkaiden eri järjestelmissä. Taloushallinnon järjestelmään voidaan tallentaa myös muu tilinpäätösaineisto esim. pöytäkirjat. Kun tarkastettava aineisto on käytettävissä sähköisessä järjestelmässä, toivomme, että asiakas laatii lyhyen yhteenvedon, mistä kohtaa tiedot ovat järjestelmästä haettavissa. Teemme osan tarkastuksesta IT-avusteisesti data-analytiikkaa hyödyntäen, mikäli se on asiakas, koko ja toimiala huomioiden järkevää.
Osana hallinnon tarkastettavaa aineistoa pidettyjen hallituksen kokousten ja yhtiökokouksen pöytäkirjat toimitetaan tarkastettavaksi tarkastusajankohtaan saakka, ei pelkästään tarkastettavan tilikauden ajalta. Myös tärkeimmät sopimukset sekä yrityksen kaupparekisteriotteen tietojen ajantasaisuus tarkastetaan.
Yhteistyöhön tarvitaan kaikki kolme osapuolta: tilintarkastaja, kirjanpitäjä ja asiakas
Vuoropuhelun merkitys etätilintarkastuksissa kasvaa. Muutoin etätilintarkastukset voivat helposti muuttua kasvottomiksi, ja asiakassuhde kärsii. Asiakasyrityksemme ja heidän kirjanpitoaan hoitavat taloushallinnon ammattilaiset arvostavat sitä, että TALVEAN tilintarkastajat ja asiantuntijat viestittävät tarkastuksen kulusta siinäkin tapauksessa, että tarvetta lisätietojen pyytämiselle ei ole. Mikäli asiakas on saanut lisätietopyynnön, arvostamme tarkastajina sitä, että meitä informoidaan vastauksen antamiseen tarvittavasta ajasta.
Johdon vahvistusilmoituskirje on osa normaalia tilintarkastusprosessia
Tilintarkastuksen lopuksi pyydetään johdon vahvistusilmoituskirje, jossa yrityksen johto vahvistaa tilinpäätöksen laatimiseen ja tilintarkastukseen liittyviä asioita kirjallisesti. Tilintarkastus päättyy tilintarkastajan antamaan tilintarkastuskertomukseen ja tilinpäätökseen tehtävään tilintarkastusmerkintään, jotka voidaan tehdä sähköisesti. Usein pidämme TALVEA:ssa asiakkaan kanssa myös loppupalaverin, jossa keskeiset havainnot käydään keskustellen läpi.
TALVEA tarjoaa tilintarkastusta yrityksille ja julkishallinnon organisaatioille. Tutustu tarkemmin meihin ja palveluihimme.
Anne Piirainen, KTM
Taloushallinnon asiantuntija
Kuinka paljon tilintarkastus maksaa?
Laske tilintarkastuksen hinta verkkosivuiltamme löytyvällä laskurilla. Tutustu samalla uuteen ja helppoon tapaan ostaa tilintarkastus verkosta